Telenor – Internett og TV-signal

Alle leiligheter er utstyrt med en TV dekoder, et modem og en trådløs router. Dette tilhører seksjonen og skal alltid følge leiligheten ved salg eller utleie. Dersom dette ikke er i leiligheten må du kontakte Telenor og bekoste dette selv. Pr. 01.01.2018 har alle leiligheter inkl. i sine felleskostnader internetthastighet 50mb/10mb og en T-We boks med godt utvalg av kanaler og opptaksfunksjon. Ønsker du å oppgradere internetthastighet eller kanalpakke må du selv betale dette i tillegg til felleskostnadene. Har du nettopp flyttet inn i leiligheten er det viktig at du melder inn navn, epost og mobilnummer til Telenor.

Kontaktinfo: 81555520@telenor.no eller telefon 81 55 55 20

Endring av beboere

Dersom det flytter inn/ut personer av din leilighet skal dette meldes til styret. Dette gjelder også utleieleilighetene. Styret må ha kontroll på hvem som bor i de forskjellige leilighetene. Send inn fullt navn, e-post og mobilnummer på alle beboere.

Gjesteparkering

Gjesteparkering på fellesområdet i Lunden Hageby er kun for gjester og ikke for bruk av beboere. Alle leiligheter har fått tildelt to gjesteparkeringskort. Dersom du har gjester som benytter parkeringen skal et slikt kort ligge synlig i frontruten på bilen som står parkert. Maks parkeringstid for gjester er 72 timer. Parkeringen kontrolleres jevnlig av UniPark. De utsteder også bøter for feilparkerte biler. Les fullstendig informasjon i dette dokumentet: Info om gjesteparkering

Bodnøkkel, nøkkelbrikke og postkasseskilt, garasjeportåpner etc.

Dersom man trenger nøkkel til fellesboder, nøkkelbrikke til ytterdør, garasjeportåpner, navn på ringeklokke og skilt til postkassen kontakter man styret. På oppslagstavlen i inngangen ligger det blankett man fyller ut for bestilling av dette, disse legges så i postkassen til styret i hallen og deretter tar styret kontakt med deg for utlevering. Bestilling av nøkler/portåpner koster penger. Faktura blir sendt fra Oslo Regnskap (samme firma som fakturerer felleskostnader)

Dør og vinduer

Leverandør av vinduer: Norgesvinduet Bjørlo AS.
Leverandør for dører: Skallevold Trevaresalg A/S
Låser og vridere til vinduer og glassdører: Habo.

Ytterdører, porter og heis

Ta hensyn og ivareta boområdet vårt for minst mulig hærverk og reparasjonskostnader. Husk at  disse kostnadene må dekkes av alle sameierne, eller den seksjonseier som har forårsaket skaden eller feilen.  Les mer om hvordan du best tar vare på dører, porter og heis i bygget, særlig om du er på flyttefot.

Porttelefon

Porttelefonen er seriekoblet. Det er to kabler koblet i enhetene i leilighetene. Den ene er kabel inn og den andre kabel ut, som tillater at neste leilighet i rekken som er tilkoblet samme serien får signal inn, osv. Det er derfor viktig at du ikke kobler fra enheten når du pusser opp eller lignende. Da kutter du signalet til naboene…

Felleskostnader

Faktureres av Oslo Regnskap. E-faktura er mulig, aktiver gjerne dette i nettbanken. Kontakt sameie@oslo-regnskap.no om du har spørsmål vedr. faktura.

Søppel

Sortering av søppel gjøres i blå (plast), grønne (matavfall) og vanlige handleposer.De blå og grønne posene henter du gratis på dagligvarebutikker. Slik sorterer du. Merk at det er kun lov å kaste disse tre posene i søppeldunkene våre. Løse gjenstander eller store søppelsekker skal ikke kastes i søppeldunkene, men leveres til nærmeste gjenbruksstasjon. Haraldrud Gjenbruksstasjon ligger i Brobekkveien og er kun en kort kjøretur unna.

Matavfall eller brødsmuler må ikke brukes til å mate fugler eller andre dyr med i fellesområder. Dette øker sannsynligheten for forekomst av rotter og andre skadedyr.

Oppbevaring av gjenstander i fellesområder

I alle våre fellesområder (gang, inngangsparti, trapperom, garasjekjeller etc) er det ikke lov å oppbevare noe som helst. Hensatte ting kan bli kastet uten forvarsel. Kun dørmatte er lov å ha utenfor sin egen inngangsdør. I garasjekjeller er det lov å oppbevare dekk og evt. sykkel hengende på godkjent dekkstativ. Kontakt styret om du ønsker mer informasjon også før du går til innkjøp. Vi har tre sykkelboder som tilhører Lunden 20. To ved hovedinngang; en på hver side av ytterdør og en bod bak Lunden 40. Bruker du ikke sykkelen din? Selg den eller gi den bort på finn.no eller kast den på nærmeste gjenbruksstasjon.

Sikkerhet i våre fellesområder

Husk å låse døra til bodene og forsikre deg om at ytterdør og garasjeport går igjen når du forlater bygget. Ikke slipp inn personer i bygget uten at du kjenner dem eller vet hvor de skal. Det er ikke verre enn å spørre dem. Garasjen og hovedinngangen er videoovervåket. Vårt overvåkningsanlegg ble oppgradert i 2017 og holder en høy standard. Kontakt styret om du har behov for å se på opptak.

Lading i garasjeanlegg

Det er mulig å installere ladestasjon for El-bil på din parkeringsplass i kjelleren. Ta da først kontakt med styret før du går i gang. Styret skal godkjenne valg av elektriker. Ladestasjon skal kobles til egen strømmåler.

Maling av fasade

Fargekoder

Brun: NCS S 7020-Y70R
Grå: NCS S 3000-N
Gul: NCS 3252-Y26R  (Staverngul 152)

Malingtype

Bruk akrylatmaling. Linoljemaling skal ikke benyttes.

Markiser

Det er viktig at markiser som settes opp i sameiet er av samme type. Vi anbefaler firmaet SESONS (en del av Nerligruppen) til markisene våre. Markiseduken du må bruke heter: Sandatex 116/15Beboere i sameiet har tidligere fått rabatt på 45% på selve markisen.

Kontaktinfo:
Lasse Thorsen
SESONS, Nerligruppen AS
Skårersletta 45, 1473 Lørenskog
E-mail:   lasse@sesons.no
Telefon:   +47 970 22 771

Snø på balkonger

Balkongene i 4 og 5. etg. har ikke tak over seg og det er beboers ansvar å holde disse fri for snø (ved smelting kan vannskader forekomme. Tenk HMS og ha en person på bakken som kan sjekke at ingen får snøen du måker i hodet.

Varme og varmtvann / Lufting av radiatorer

Leilighetene varmes opp sentralt av ved hjelp av fjernvarme. Radiatorene i leilighetene må derfor luftes en gang i året. Les mer om radiatorene og hvordan du lufter dem.

Ventilasjonssystem og ventilasjonshetter

Alle leiligheter har en VillaVent ventilasjonhette som suger luft fra kjøkken og bad. Tilluft kommer fra ventiler i yttervegg over vinduene i stua/soverom. Denne vifta skal alltid stå på, for å sørge for balanse i ventilasjonen i hele bygget. Dersom du skal bytte vifte må du kontakte styret for å sjekke opp hvilken type som er godkjent.

Ventilasjonssystem/ motor i leilighetene er i dag Villavent TSL 2 duo. Denne får du ikke tak i ikke lenger, men du kan erstatte den med Flexit USV, hvis ønskelig.

Ventilasjonshettene i leilighetene er i dag Villavent 393-16/2.
Styret legger ingen begrensning på hvilke merke eller produkt på ventilasjonssystem eller hette blir byttet ut med. Det er imidlertid viktig at bytte eller erstatting av system er tilpasset eksisterende sentralsystem. Husk at det er viktig at både bad og kjøkken blir ventilert.

Reparasjon, vedlikehold og dugnad

Vi har alle et ansvar for å melde fra til styret dersom det er noe som er ødelagt eller må utbedres. Alle er tjent med et godt vedlikeholdt bygg. Feks.: lyspærer som mangler/ødelagt, heisstans, feil med dørmekanisme, feil med garasjeport etc. Send en mail til styreleder. Er det akutt, feks vannlekkasje, ring styret med en gang og gjør nødvendige tiltak for å begrense eventuelle skader. Vi har dugnad hver vår, helst før 17. mai. Har du tips til hva som bør gjøres, si gjerne i fra på forhånd til styret.

Oppussing og vedlikehold av egen leilighet.

Har du behov for rørlegger, elektriker, snekker eller en vaktmester. Vi har avtaler med flere fagfolk som kjenner bygget og gjerne tar på seg et oppdrag for seksjonseiere. Ta kontakt med styret for mer informasjon.

Innglassing av balkonger

Formalia

  • Nabovarsel er sendt og godkjent
  • Søknad til kommunen er sendt og under behandling
  • Avtale er inngått med leverandør Lumon.
  • Denne avtalen gir tillatelse til hver seksjonseier å innglasse sin balkong etter ønske.
  • Leverandør: Lumon
  • Avtalen varighet: 5 år fra januar 2020.
  • Bestilling: Det gis rom for to bestillingsvinduer pr år. .1. februar og 1. september. Montering igangsettes 8 uker etter. spesielle vilkår ved fellesferie eller høytider.
  • Tilbud gis direkte etter oppmåling av gjeldende seksjon. Oppmåling må avtales og bestilles i god tid før bestilling. Oppmåling er kostnadsfritt.

Rabattsatser

  • Glass vegger med deler og montering: 15% rabatt.
  • Solskjerming/ solgardiner ved bestilling samtidig med innglassing: 20% rabatt
  • Tak løsning inkludert solskjerming (tak løsning fåes ikke uten solskjerming/ solgardiner): 15% rabatt.
  • Bestilling utenfor gitt tidsrom: 0% rabatt.

Kostnader og garanti

  • Alle priser er etter veiledende priser.
  • Betalingsbetingelse: 50% ved bestilling og resterende 50% etter ferdigstillelse. Netto pr 20 dager.
  • I tillegg vil det tilkomme et lite kostnad fra Sameiet for utlegg av søknadskostnader.
  • Garanti: For produktets service gid det 2 år og produktets deler gis det 5 års garanti.
  • Solskjerming/ Solgardiner: 2 år garanti.
  • Vurderingsgaranti: 2 år.
  • For service av deler eller produkt gid det nye 5 års garanti.
  • Ved brukerfeil, ødeleggelser eller uhell vil hvert tilfelle vurderes separat og inngår ikke under gitt garantitid. Reparasjon og utskiftning vil ha tilleggskostnad.
  • Eventuelle tilleggsarbeid: Timepris 850 inkl. mva. hvis ikke annet er avtalt.

Kontaktinfo til leverandør:
Morten Albær
Tlf: 959 95 679
E-post: morten.albaer@lumon.com

Forsikring

Bygget er forsikret hos NEMI forsikring. Ta kontakt med styret om det er behov for ytterligere informasjon.

Vedtekter og husordensregler

Vi ønsker et godt og trygt bomiljø i Lunden 20. Vi minner om at det skal være nattero fra klokken 23:00 til 07:00 på hverdager, og på søndager og offentlige høytidsdager frem til klokken 10:00. Ellers må alle beboere gjøre seg kjent med våre husordensregler og vedtekter, de kan lastes ned ved å klikke på linkene under:

Protokoller